Testkjøring med Snowmode i Hemsedal

For å teste EV3 under reelle og krevende vinterforhold, tok Kia-ansatt og kommende EV3-eier, Oda Helene Rotevatn, bilen med til de snødekte veiene i Hemsedal. Der utfordret hun bilen i både bratte bakker og på krevende snøføre i fjellområdene.

Selv om modellen foreløpig kun er tilgjengelig med forhjulsdrift (en firehjulsdrevet versjon er forventet i 2025/2026), imponerer den med sin avanserte Snowmode-funksjon. Denne teknologien optimaliserer grep og stabilitet på snø og is, noe som bidrar til en jevn og kontrollert start uten hjulspinn.

Romslig kupe fullspekket med avansert teknologi og praktiske løsninger

Kia EV3 er en romslig crossover-SUV med smart plassutnyttelse. Med et bagasjerom på 460 liter og en praktisk «frunk» foran på 25 liter, tilbyr den en av de største oppbevaringsløsningene i sin klasse. Dette gjør bilen til et ideelt valg for familier, eventyrlystne sjåfører og de med en aktiv livsstil.

– Det som imponerer meg aller mest med denne bilen er hvor romslig bilen er innvendig, dette til tross for at bilen er veldig kompakt og smidig, forteller hun.

 
Kia EV3 har også blitt testet av en mengde biljournalister de siste månedene. I bilmagasinet Motor og Elbilforeningen, viste de stor begeistring over bilens kjøreegenskaper på norske vinterveier.
– «I EV3 føles alt balansert og sivilisert. Det skal mye mer krefter til før forhjulene glipper. Heller ikke på normale vinterveier møtte vi utfordringerMagasinet motor
 
– «Det har vært all slags vær under testperioden, og bilen føles trygg, stabil og avslappende å kjøre, også på dårlig brøytede veierElbilforheningen

NAF rekkeviddetest - Kia EV3 i toppsjiktet for elbiler på vinterføre

I januar 2025 gjennomførte NAF sin årlige rekkeviddetest, hvor Kia EV3 Long Range ble satt på prøve. Bilen imponerte med en av de beste rekkeviddeprestasjonene blant elbiler på norske vinterveier, med minimal reduksjon i rekkevidde til tross for lave temperaturer. Ifølge GPS-målinger kjørte den hele 504 km før batteriindikatoren viste null kilometer tilgjengelig.

Snittforbruket var på kun 14,6 kWh per 100 km, noe som bekrefter bilens høye energieffektivitet. Dette sikret den en topplassering blant elbilene i testen.

 
– En så lang rekkevidde betyr at jeg kan kjøre frem og tilbake fra Oslo til Hemsedal, og i tillegg ha ekstra strøm til overs, sier Oda begeistret! I tillegg til den imponerende kjørelengden under kalde forhold, ladet også EV3 fra 10 til 80 prosent på kun 30 minutter og 47 sekunder, med maksimal ladeeffekt på 128 kW). Det at den lader såpass raskt er definitivt en viktig faktor for mange, spesielt nå på vinterhalvåret.